środa, 15 października 2014

Rozgrzewająca zupa jesienna - quinoa, nasiona kopru włoskiego i brukselka

Zupa jarzynowa z jesiennych darów. Prosta i szybka w przygotowaniu, udaje się z dowolnych warzyw, które znajdują się w lodówce.  Dzisiaj podaje sposób na podrasowanie zwykłej warzywnej oryginalnym aromatem  nasion kopru włoskiego, który wspaniale komponuje się z brukselką i kalafiorem. Dzięki zawartości nasion quinoa (komosy ryżowej) zupa jest bardzo odżywcza. Ta bezglutenowa kasza zawiera znaczną ilość pełnowartościowego białka co jest niezwykle rzadkością wśród zbóż. Qinoa zasobna jest w fitozwiązki m.in kwercytynę oraz znaczną ilość witamin i soli mineralnych. Duża zawartość jarzyn zapewni dostarczenie błonnika w obu formach oraz znaczną ilość potasu. Z tego też względu, talerz pełen aromatycznego bulionu  z warzywami będzie wskazany dla wegetarian, wegan oraz wszystkich, którzy w przyjemny sposób chcą wspomóc  swój organizm w  prewencji chorób układu krążenia. Zupę jesienną  z dodatkiem komosy ryżowej uwielbiają  dzieci  ze względu na przyjemny smak oraz zabawny wygląd  kaszy "z ogonkiem". Jeżeli jesteś znudzony powtarzalnością smaków wypróbuj ten przepis - u nas to przebój tej jesieni. Dla dzieci i osób o wrażliwym przewodzie pokarmowym wersja łagodna. Dla spragnionych wewnętrznego ciepła i intensywnych smaków  wersja rozgrzewająca. Zapraszam do wspólnego gotowania.

Składniki:
  • 2-3 litry wody,
  • quinoa - 2-3 garście,
  • fasolka szparagowa spora garść - pokrojona na kawałki,
  • brukselka  - spora garść,
  • kalafior garść różyczek,
  • marchewka - w plasterkach,
  • pietruszka korzeń 1/2 ,
  • seler naciowy - 2 łodygi w plasterkach,
  • por 1/2 białej części - pokrojona,
  • kilka łodyg naci pietruszki, liść selera, zielona część pora związane  ( niekoniecznie), 
  • łyżka masła lub oliwy,
  • zielenina do posypania oraz :

Przyprawy wersja łagodna:
  • 2 liście laurowe,
  • 4 kulki ziela angielskiego,
  • kilka ziaren kardamonu w całości,
  • 1/3 łyżeczki ziaren anyżu utartych w moździerzu,
  • 1/3 łyżeczki kurkumy,
  • sól.

Wersja rozgrzewająca
  • przyprawy jak wyżej oraz: 
  • 1,5-2 cm kawałek imbiru utarty i podsmażony na maśle/oliwie przed gotowaniem zupy
  • pieprz świeżo mielony.





Sposób przygotowania:

Aby wydobyć aromat imbiru:
  • delikatnie rozgrzej tłuszcz w garnku w którym będziesz gotować zupę i ciągle mieszając obsmażaj przez minutę utarty imbir, 
  • zalej imbir  gorącą wodą (uwaga!). Jeżeli przygotowujesz wersje łagodną pomiń etap z imbirem. 

Do gotującej się wody wrzuć:
  •  przyprawy (oprócz mielonego pieprzu, który dodaj na końcu), 
  • opłukaną kaszę (jeżeli zależy Ci na szczególnie dobrej przyswajalności składników mineralnych z zupy namocz przed gotowaniem kaszę na godzinę w wodzie z odrobina soku z cytryny celem usunięcia fitynianów),
  •  pokrojone warzywa, pęczek z zielonymi liśćmi.
Gotuj zupę na wolnym ogniu do miękkości warzyw i kaszy ok 20-30 minut. Po ugotowaniu usuń wygotowane liście i ziarna kardamonu, dodaj łyżkę masła lub oliwy. Możesz rozgnieść cześć warzyw w zupie  celem jej zagęszczenia, dopraw sola i pieprzem, dodaj zieleninę (natkę pietruszki, koperek). Smacznego!